JAZZAVETES

A Jazz Tribute to John Cassavetes by Roberto Ottaviano

Il 2019 è stato l’anno in cui ricordare e celebrare l’immenso cineasta americano John Cassavetes, colui che ha creato il Cinema Indipendente Americano.

Abbiamo quindi voluto ricordarlo con un omaggio musicale perché le sue frequentazioni con il jazz sono state innumerevoli: fin dagli inizi della sua carriera, quando interpretò il personaggio di Johnny Staccato, un jazzman-detective dal cuore tenero, o nei suoi primi film come “Shadows” con le musiche di Charlie Mingus e Shafi Hadi, “Faces” o “Too Late Blues”, ma non solo per questo, perché anche il suo stile aveva strette analogie con il jazz , per esempio la sua composizione istantanea che dà l’impressione, come in un brano jazz, d’inventarsi sotto i nostri occhi, bilanciando mirabilmente improvvisazione e composizione.

Le sue scene potevano sembrare improvvisate, ma dietro di esse vi era una scrittura rigorosa, come alcuni brani di Charlie Parker o Miles Davis. Intensità, ritmo, pulsazione, questo è il cinema di Cassavetes, come “Shadows” in cui il suono diretto è mirabilmente fuso con le musiche di Mingus e l’ambiente urbano.

Ora a 30 anni dalla sua morte possiamo pensare ai suoi 11 film come alle 11 tracce di quell’unico album che è stata la sua vita.

The year 2019 will be a time for commemorating and celebrating the incomparable American filmmaker John Cassavetes, the man who gave birth to the Independent American Cinema, with 2019 marking the anniversaries of both his birth (1929) and death (1989).

We wish to honour him with a musical tribute, in recognition of his close ties to jazz music, evident right from the start of his career, when he played the part of Johnny Staccato, a jazzman and detective with a heart of gold, as well as in his early films as a director, such as “Shadows”, whose sound track included music by Charlie Mingus and Shafi Hadi, and “Too Late Blues”. But Cassavetes’ very style of filmmaking was heavily influenced by jazz, as shown by the extent to which his snap-shot, quick-cut approach to composition resembled the way in which a jazz tune creates itself while being performed, resulting in a masterful balance between improvisation and composition.

His scenes appear to be improvised, but they were actually built on a rigorously written foundation, as were the pieces played by Charlie Parker or Miles Davis. Intensity, rhythm and enthralling beat marked the films of Cassavetes, as in the case of “Shadows”, in which the dialogue recorded live on the set mixes to admirable effect with the music of Mingus and the surrounding urban environment. Today, 30 years after his death, we can think of Cassavetes’ 11 films as the 11 tracks of the album that was his life.